등위에 아이패드를 얹고 있던 거북이들이 춥고 습기 찬 날씨 탓으로 미국 콜로라도주 로키산맥에 위치한 아스펜 미술관의 전시장에서 사라지게 되었다.
아스펜 미술관은 차이 궈 창 작가의 “움직이는 유령 마을”이라는 작품으로 인해 최근 몇 주간 동물학대 논란에 휩싸였었다.
이 작품에서는 등에 아이패드가 있는 세 거북이들이 목장과 비슷하게 설계된 공간에서 돌아다닌다. 작가의 의도는 거북이를 이용 문화와 역사를 지역적으로 접근하는 방식이다,
육지거북이들의 등에 얹어진 아이패드에선 세 유령마을의 모습이 나온다. 이 모습들 또한 거북이들에 의해 촬영된 것으로, 한때 영화를 누렸던 유령마을의 잊혀진 이야기가 거북이의 시각으로 다시 전해지는 것이다.
아스펜 미술관과 차이 궈 창, 그리고 관람가들에게는 아쉬운 소식이겠지만, 낮아진 온도와 축축한 날씨 때문에 세 거북이들의 전시는 예정보다 일찍 내리게 되었다. 거북이들은 보호단체의 도움을 받아 안전한 곳으로 옮겨지게 되었다.
아스펜 미술관 측에서는 “계절에 어울리지 않는 아스펜 지역의 추운 날씨와 습기 때문에 지역 수의사의 조언에 따라 거북이들을 전시에서 내리게 되었다”고 전했다.
미술관 측은 또한 “우리는 예술가의 의도를 존중한다. 그리고 이 전시가 의미 있는 이야기를 전달하고 교육적 관심을 불러일으키게 되어 기쁘다. 우리는 동물을 예술작품에 절대로 사용되어선 안 된다는 관점 또한 충분히 인식하지만 사막 거북 30마리의 등에 손전등을 매달았던 “어린이 봄 소풍”이나 예술가 본인을 살아있는 코요테와 함께 가둬 놓았던 “나는 미국을 좋아하고 미국도 날 좋아해요”와 같은 작품에서 볼 수 있듯이, 예술가들은 오래 전부터 동물들을 전시에 사용해왔다”라며 소수의 예술가의 예를 들었다.
(khnews@heraldcorp.com)
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<관련 영문기사>
iPad-wearing tortoises removed from Aspen art museum and moved to conservatory
Citing cool and damp weather, three African sulcata tortoises, each wearing a pair of iPads on their shell, have been removed from the Aspen-area art exhibit where they were on display.
The Aspen Art Museum has come under fire in recent weeks for artist Cai Guo-Qiang's controversial "Moving Ghost Town," a three dimensional somewhat-performance think piece that features three domestically raised tortoises wandering around a ranch-like enclosure that offers viewers "a direct exchange between viewers and the larger universe around them cultivating a site-specific approach to culture and history"
iPad-wearing tortoises removed from Aspen art museum and moved to conservatory
Citing cool and damp weather, three African sulcata tortoises, each wearing a pair of iPads on their shell, have been removed from the Aspen-area art exhibit where they were on display.
The Aspen Art Museum has come under fire in recent weeks for artist Cai Guo-Qiang's controversial "Moving Ghost Town," a three dimensional somewhat-performance think piece that features three domestically raised tortoises wandering around a ranch-like enclosure that offers viewers "a direct exchange between viewers and the larger universe around them cultivating a site-specific approach to culture and history"
With iPads mounted to their backs, the tortoises feature video footage of three local ghost towns, which were filmed by the creatures themselves. Forgotten stories of the once prosperous ghost towns are retold from the tortoises' perspective.
Unfortunately for the museum, Guo-Qiang and visiting appreciators, cool weather and wet conditions have forced the early placement of Big Bertha, Gracie Pink Star and Whale Wanderer into a conservation site selected with the help of the Turtle Conservancy.
Unfortunately for the museum, Guo-Qiang and visiting appreciators, cool weather and wet conditions have forced the early placement of Big Bertha, Gracie Pink Star and Whale Wanderer into a conservation site selected with the help of the Turtle Conservancy.
"In light of the current unseasonably cold and wet weather conditions forecasted for Aspen, [resident veterinarian Dr. Elizabeth Kremzier] is recommending that the tortoises are relocated as of [Monday]," the Aspen Art Museum said in a statement.
We stand by the artist to ensure that vision is honored, and we are glad that this exhibition has generated such meaningful dialogue and educational awareness. We respectfully acknowledge the perspectives of those who believe that live animals should simply never be used in artworks, despite the long history of artist projects that have included them -- from Robert Rauschenberg and Lucinda Childs's Spring Training (1965), a performance involving thirty desert turtles with flashlights taped to their backs; to Joseph Beuys's I Like America and America Likes Me (1974), in which the artist caged himself with a live coyote, and Darren Bader's presentation of live cats as sculptures in his recent Darren Bader: Images at MoMA PS1 (2012), to name but a few. (UPI)