The Korea Herald

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타이거JK, '살자' 암투병 아버지 필체 담아

By KH디지털2

Published : Oct. 6, 2013 - 18:35

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최근 발매한 9집 앨범 ‘살자’에서 호흡을 맞춘 타이거 JK, 윤미래, 비지는 한국에 힙합 산업의 시초에 타파스를 대가로 공연하던 시절부터 지금에 오기까지 많은 우여곡절이 있다고 전했다.

이들 세 명은 모두 힙합을 시작한 계기는 다르지만 자연스레 트리오를 결성하게 된 과정을 코리아헤럴드와의 인터뷰에서 전했다.



윤미래는 미군부대에서 일하는 동시에 부업으로 파티 DJ로 활동하시는 아버지 밑에서 힙합을 줄곧 듣고 자라서인지 자연스럽게 입문하게 되었다고 말했다. “친구의 오디션에 뒤따라갔다가 우연히 캐스팅됐다”고 전했다.

비지는 광고음악이나 멜로디를 어린 시절 따라 부를 정도로 음악을 좋아했다고 말했다. 그는 원래 알앤비 가수가 되는 것이 꿈이었지만 그러기에는 실력이 부족하다고 느꼈다고 한다.

타이거 JK에게 처음 힙합은 미국 로스앤젤레스에 살면서 어울리기 위한 방법이었다고 말했다. 그는 “힙합을 하거나 소외되거나 둘 중에 하나였다. 각자 할 일을 했지만 힙합을 하며 자신을 다른 방식으로 표현하는 방법이었다”고 말했다.

지금과 달리 처음 힙합을 시작한 당시 한국에서는 모두 외로웠다고 한다. 윤미래는 타이거JK를 만나면서 그녀와 같은 음악을 좋아하고 즉흥 연주와 작곡을 즐기는 사람들을 알게 되었다고 전했다.

윤미래는 “그 때에서야 저뿐만 아니라 힙합을 하는 사람들 모든 사람들이 외롭다는 것을 알았다. 그 때는 래퍼들 서로가 관객이 되어주느라 번갈아 무대에 오르고 박수를 쳐주었다”며 그때를 회상했다.

비지는 그녀의 말에 동의하며 그 또한 힙합을 시작하면서 외로움을 많이 느꼈다고 말했다.

“일기에 글을 쓸 때 리듬에 맞추어 쓰려고 노력했다”며 그가 쓴 글을 친구에게 보여준 것이 계기가 되어 언더그라운드 힙합 크루에 합류하게 되었다고 말했다.

당시 적은 사람들이 언더그라운드 힙합에 참여하고 있어 모두가 서로 아는 사이였기 때문에 그때부터 친분을 이어오다가 자연스레 트리오를 결성하게 되었다고 말했다. 윤미래는 “오랫동안 서로 알아 와서인지 종종 누가 실수할지 본인보다 옆에 사람이 먼저 알 때도 있다”고 전했다.



한국 힙합에 몸담았던 수년간의 경험과 많은 팬과 동료 음악가들의 선망을 받고 있는 이들이지만 타이거JK와 윤미래가 함께 설립한 힙합 레이블 필굿뮤직으로 소속사를 옮기며 다시 처음부터 시작하게 되었다고 말했다.

“새 앨범이 음악차트 순위권에 들었지만 세간의 주목을 받지 못했다. 이번에 나온 앨범은 소박하고 희망적인 주제를 다뤘다. 자극적인 음악이 너무 많아서 이제 더 이상 영감을 주기보다 지루하다”고 말하는 이 트리오는 이번 앨범에서 소박하고 단순한 음악으로 긍정적인 메시지를 전달하는 데에 초점을 두었다고 한다.

또한 윤미래는 트리오가 겪었던 경험들이 이번 앨범을 만드는 데에 영향을 끼쳤다고 말했다. “전 소속사와 개인적인 문제들이 있었기 때문에 그 때 너무 복잡하게 생각하지 않고 단순화시키자는 마음이 컸는데 그게 음악에 녹아 들은 것 같다”고 그녀는 전했다.

타이거JK에게 이 앨범이 또 특별한 의미를 갖는 이유는 발매된 앨범의 제목 “살자”는 최근에 암 선고를 받은 아버지가 직접 쓴 글씨이기 때문이다.

뮤직비디오의 애니메이션을 제작한 아티스트나 의정부에 있는 스튜디오에서 즉흥 연주를 할 때 와주었던 친구들을 비롯하여 앨범을 만드는 데에 참여해주셨던 모든 분들이 이 앨범 안에 “희망”을 느꼈다고 했다.

“매 순간 감사하면서 살고 있다. 가장 밑바닥을 찍었을 때 온갖 좋은 말들이 생각나면서 “살아남으면 강해진다”는 말이 강력한 신념이 되었다. 포기하거나 방법을 찾거나 둘 중 하나라는 의미에 공감이 많이 갔다”고 타이거JK가 전했다.

“우리의 음악이 널리 알려지고 많은 사람들이 치료되는 마음으로 들어주었으면 좋겠다. 밴드도 결성했는데 같이 공연할 수 있는 기회가 많아졌으면 좋겠다”고 그들은 덧붙였다.

그들은 종종 스튜디오 문을 잠가버리고 끝없이 스튜디오에서 녹음을 한다. 앞으로 드렁큰타이거, 윤미래와 비지는 솔로앨범뿐만 아니라 셋이 함께 만든 시리즈 앨범 두 개를 더 발매할 예정이다.

(윤하연 인턴기자 / 코리아헤럴드)



<관련 영문 기사>

Drunken Tiger, Yoon Mi-rae, Bizzy still fighting

Tiger JK, Yoon Mi-rae and Bizzy have seen it all. From their beginnings in the hip-hop industry when Tiger JK said he would perform for free tapas, up to now, with the release of a new album, Drunken Tiger’s ninth, they have seen both ups and downs.

All three got into hip-hop in different ways. For Yoon Mi-rae, or Tasha, it was her dad who first influenced her. She said he was in the U.S. Army, but at the same time, he would also DJ for parties as a side job.

 “I grew up listening to my dad DJ, so I guess it kind of happened naturally,” she said. From there, she said she got lucky when she tagged along to a friend’s audition and was picked up as well.

Bizzy said that as a child he would sing commercial jingles or melodies. He added that he wanted to be an R&B singer initially, but he felt he wasn’t good enough as a singer.

For Tiger JK, hip-hop was a means to fit in. Growing up in Los Angeles, hip-hop was everywhere.

“L.A. was all, the culture is really strong. Either you’re down with hip-hop or you’re an outsider,” he said. “You did your own thing, but hip-hop was like this, our own underground movement where we thought we were cool and we were rebels. You get to express yourself in the most outrageous ways.”

But the group said that in Korea, they felt lonely when they started out in hip-hop. Yoon said it wasn’t until she met Tiger JK that she realized there were other people out there who liked the same music and doing the same things she did, such as jam sessions or writing rhymes together.

But she said at the same time, it opened her eyes to how lonely everyone in the hip-hop movement was.

“The rappers were actually the audience,” she said. “We would get on stage and perform. And the people clapping for you would then get up, and come on stage and perform. And then we would go down and clap.”

Bizzy agreed, saying he too felt he was alone in his interest of hip-hop.

“I was just writing in a diary, from the heart, and trying to rhyme it,” he said.  From there, he showed his writing to a friend and was then introduced to a crew and the underground scene.

The trio said they came together organically. The underground hip-hop scene back then was small, so everyone knew each other. Since they’ve been together, Yoon said they have learned each other’s chemistry and often know when someone is about to mess up, even before the person knows themselves.

But despite their many years in the Korean hip-hop scene, and the respect they receive from fans and other artists alike, the group finds themselves once again starting over from the bottom up.

They recently branched off to start their own label, Feel Ghood Music, and just released their first album under the new company called “The Cure.” However, despite the fact that the album made music charts in Korea, Tiger JK said they haven’t had much media attention.

They said that the theme behind the album was simplicity and hope.

“I feel like everyone is always going towards the provocativeness,” said Tiger JK. “So what is provocative became really boring for us. It didn’t provoke us or invoke us or anything. It didn’t inspire us, so, we started just making music. And we wanted to send a positive message.”

Yoon added that the struggles the three were going through at the time also influenced the album.

“We were going through some stuff personally and with our prior company, so, at the time, I think our mind frame or state of mind was that life is complicated as it is, let’s just simplify everything,” she said.

For Tiger JK, it was also important that his father be involved in the project. He said his father was recently diagnosed with cancer, but he is going through chemotherapy and fighting. On the front of the album, the name “Salja,” the album‘s name in Korean, is actually his father’s handwriting.

They said that everyone involved in the album, from the artist who created the animation in the music video to their friends who stopped by their studio in Uijeongbu for jam sessions, felt the message they wanted to send. Hope.

“Every moment we really appreciate,” said Tiger JK. “When we hit bottom, all the cliches started popping up and then became the most powerful philosophy. … What doesn’t kill you makes you stronger. … Either you quit or die or you fight and find a way.”

They said their next step is to continue to get their music out there and heard, and to “cure” people. They’ve put together a band and hope to take them on the road for shows.

They said they often lock themselves up in their studio recording and fans will be hearing non-stop music from them. They are planning to release two more albums to complete the “Drunken Tiger, Yoon Mi-rae and Bizzy” series, as well as solo albums.

By Emma Kalka
(ekalka@heraldcorp.com)