올해 통영국제음악제 개막작인 세멜레워크 공연은 시작부터 강렬했다. 무지개색으로 염색한 머리와 짙은 아이라인, 펑키한 의상을 입은 연주자들은 악기를 헐렁하게 들고 와서 무대 앞 줄에 마련된 오케스트라석에 앉았다.
악대가 헨델의 웅장한 바로크 음악을 연주하기 시작하자마자 숏팬츠를 입으며 긴다리를 뽐내는 모델들이 캣워크를 걷기 시작했다.
쇼가 진행이 되자 모델들은 바로크와 21세기 런던동부의 패션이 결합한 듯한 긴드레스를 입기도 했다.
헨델의 오라토리오-오페라, 세멜레, 의 현대적 해석인 세멜레 워크는 제우스와 사랑에 빠지면서 자기 자신과 영생에 눈을 뜬 세멜레의 이야기를 다루고 있다.
타이틀롤 세멜레의 역을 맡은 소프라노 알렉산드라 자모스카는 공연 내내 비틀거리며 연기했고, 카운터테너 아르민 그라머는 뱀파이어와의 인터뷰와 락스타가 결합된 듯한 매력을 가미해 신의 역할을 해석했다.
세멜레와 제우스가 사랑과 탐욕 그리고 언쟁을 하는 동안에 창원 시립합창단원들과 칼라이도스코프 앙상블 팀 단원들은 여기저기서, 관객석이나 프런트로에서 나타나서 노래하고 안무를 하며 무대로 올라오기도 했다.
마지막에 세멜레가 몇 십개의 전구로 표현된 제우스의 형상으로 보고 불살라지는 장면은 장관이었다. 이 장면에서 세멜레는 여성으로서의 자아 성장과 원하는 것을 가지기 위해서는 목숨과도 맞바꾸겠다는 의지를 함께 표현했다.
드라마틱하게 재구성 된 18세기의 음악은 관객들이 지루함 없이 쇼를 즐길 수 있도록 흥미를 더 했다.
그럼에도 불구하고 이 공연은 헨델의 묘미가 가미된 80분짜리 비비안 웨스트우드 -- 이 공연을 위해 자신의 쿠튀르 의상들을 제공한 영국 펑크 디자인의 대모 -- 홍보쇼에 머무르고 말았다.
잘 정리되고 웅장한 위대한 음악가의 선율은 세퀸과 코르셋 그리고 엄청나게 높은 플랫폼 힐들에 묻혀버린 느낌이다.
관객들이 공연장을 나서면서 모두 비비안 웨스트우드의 옷을 검색하거나 패션에 관한 잡담 외에 헨델과 그의 음악에 대해서는 얼마나 얘기를 나눌지 의문이다.
(배지숙 기자)
<관련 영어기사>
Vivienne Westwood outshines Händel at “Semele Walk”
By Bae Ji-sook
Semele Walk, the opening piece for the Tongyeong International Music Festival featured on Friday evening in its Asian premiere, was as strong as it could get from the beginning. Musicians loosely holding their instruments in rainbow-colored hair and dark eyeliner with funky garments appeared on the catwalk and seated at the front row.
As soon as the orchestra started playing the quintessential Baroque tunes of the great Händel, flocks of models sashayed the catwalk, flaunting their endless legs with super-short pants. As the show proceeded they wore long, glamorous dresses depicting Baroque married to 21st century East London style.
The 21st-century adaptation of Händel’s opera-oratorio “Semele” follows the story of Semele, a mortal who falls in love with Jupiter, opening her eyes to self-respect and moreover, immortality, only to face tragedy for wanting something out of her reach.
Soprano Alekandra Zamojska played the ill-fated Semele, staggering most of the time on stage, seduced by Jupiter, played by countertenor Armin Gramer, who was portrayed as a “rock star meets ‘Interview with a Vampire’”- style god.
While Semele and Jupiter shared love, greed and feuds, members of the Team Changwon City Chorus and the Solistenensemble Kaleidoskop orchestra popped up from everywhere -- from the front row to deep amid the audience -- and sang, played, danced and finally walked up the stage.
The moment near the end when Semele throws herself into dozens of light bulbs symbolizing Jupiter and burns to ashes was a spectacle moment. It highlighted the rapid rise in Semele’s self-esteem as a women and her willingness to take what she wants at the cost of her life.
However, as much as the drastic alteration of 18th-century Baroque managed to keep many people awake throughout the show, it became more of an 80-minute promo-show for British punk design master Vivienne Westwood who provided her couture gowns for the concert, with just a touch of Händel, rather than the other way around.
The glamour of sequins and corsets with obnoxiously high-platform heels took away the charms of the refine and decent progress of the tunes, the mumbling of the singers as well as the magnificence of the master composer.
It was evident that the audience was googling Westwood and gossiping more about the fashion, including the silver-sequin Gramer wore, than Händel nor the music as they walked out the door.
(baejisook@heraldcorp.com)